Тема: Життя людини – найбільша цінність
Мета: розкрити значення і цінність життя людини; формувати уміння бачити в життєвих негараздах лише тимчасові труднощі і бажання долати їх, cпонукати учнів до роздумів над життєвими проблемами; сприяти вихованню високих морально-етичних якостей; виробляти активну життєву позицію.
Обладнання: добірка віршів на тему виховної години; вислови видатних людей про життя; шаблон сонця життя, відео кліпи на тему цінності життя людини.
Хід заняття:
Епіграф.
Пам’ятай! Життя є дар, Великий дар. І той, хто його не цінує, Цього не заслуговує. (Леонардо да Вінчі)
1. Перегляд відео «Ти знаєш, що ти – людина?». Вчитель читає напам’ять вірш В.Симоненка:
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій Землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди
– Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж, не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
2. Вступне слово вчителя: Найцінніше, що є у людини, — це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожити двічі.
Таємниця життя... Вона хвилювала людей завжди з того часу, як вони усвідомили себе живими істотами. Чи має життя якусь мету і сенс, і в чому вони? Хто керує людським життям? Чи можна зробити його кращим і щасливішим? Чи має людина право піти з життя або позбавити іншу людину? Ці й багато інших подібних питань у всі часи привертали увагу не тільки філософів, а й письменників, художників, учених і навіть пересічних людей — кожного, хто хоч раз замислювався над таємницею свого життя.
Один східний володар захотів пізнати всю історію людства. Мудрець приніс йому 500 томів. Зайнятий державними справами, цар відіслав його, наказавши викласти все це в більш стислій формі. Через 20 років мудрець повернувся. Історія людства займала тепер 50 томів, але цар був уже занадто старий, щоб подолати стільки товстих книг і знову відіслав мудреця. Пройшло ще 20 років, і постарілий, посивілий мудрець приніс володарю один-єдиний том, який вміщав усю премудрість світу, яку той прагнув пізнати. Однак цар лежав на смертельному одрі і у нього не залишилось часу, щоб прочитати навіть одну цю книгу. Тоді мудрець виклав йому історію людства в одному рядку: людина народжується, старіє і помирає.
Тож для чого людина приходить у цей світ? Щоб помучитись, постраждати і безслідно піти у забуття? Який смисл у цьому всьому? В чому сенс життя? Відповідь на ці, та багато інших запитань про цінність життя шукали люди у всі віки, у всі часи. З античних часів людство користується правилом, сформульованим давньогрецьким філософом Протагером: «Людина є мірилом усіх речей, а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю». А щоб цінувати життя, треба знати і розуміти своє місце в ньому. Звичайно, нікому не дано з цілковитою точністю визначити, своє майбутнє. Та все ж, кожному під силу намітити власний шлях самотворення, кожному слід знати, що він спроможний підсилити в собі, а що відкинути, чи хоча б, пом’якшити.
Так! Треба жити кожним днем, не відкладаючи на потім... Що має бути — не обминем в своїх стараннях і турботі. Нам треба жити кожним днем, не ждать омріяної дати. Горіть сьогоднішнім вогнем, бо «потім» може й не настати...
В. Крищенко
3. Бесіда з учнями. Вчитель:
- Що людина цінує понад усе? Чому? (Відповіді дітей). Людина може бути творцем і господарем власного життя. Це залежить від характеру, знань, вольових якостей, ідеалу, мети або сенсу життя.
- Як ви гадаєте, заради кого чи чого людина живе на землі? (Відповіді учнів).
Жити треба заради інших, приносячи користь суспільству, тільки тоді це буде повноцінне життя. Легке життя – легкі шляхи нікуди не ведуть. Людина зобов’язана працювати, щоб залишити свій слід на землі та виправдати власне існування.
- Як треба ставитися до життя? Як ви долаєте труднощі? (Відповіді учнів).
· Прагнути до життєвих істин;
· уміти перетворювати мінуси на плюси;
· уміти бачити в житті не тільки погане, а й добре;
· не надавати особливого значення «дрібницям» життя;
· пам’ятати, що все у житті швидкоплинне – і добре, і погане, тому слід насолоджуватися першим і не засмучуватися другим;
· бути толерантним у стосунках з людьми;
· виробити активну життєву позицію;
· бути оптимістом у житті.
- Як оцінити життя людини? (Відповіді учнів).
· Роками, вічністю, миттю;
· важливо не скільки прожила людина, а як прожила;
· життя буває коротке, як іскра, як спалах і вічне;
· життя людини оцінюється ти, що вона зуміла чи встигла зробити, залишити по собі.
4. «Сонце життя». Робота на дошці по заповненню кругової діаграми. Вчитель: У нас сьогодні є символічне сонце життя, на промінчиках якого ми спробуємо написати, з чого ж складається життя людини. Оберіть одну найважливішу для вас річ і запишіть на промені нашого сонечка.
Про смисл життя на землі сучасний поет Микола Луків сказав:
Що вона зробила, що змогла,
Скільки сил у неї вистачило,
Щоб на світі більше щастя стало.
5. Перегляд відео «Життя».
- У чому щастя людини?
- У чому ви вбачаєте щастя власного життя?
- Чи має право людина позбавити себе життя? (Відповіді учнів).
· Щастя людини у можливості робити щасливими інших людей. Людина не має права позбавити себе життя. Це великий гріх, прояв слабкості, легкодухості, розчарування;
· лише ті починають цінувати життя, кому доводилося бути на краю смерті;
· життя кожної людини безцінне;
· життя – це безцінний дар, який людина одержує при народженні, цінуйте цей дар!
· людина має право на життя, - за статтею 27 Конституції України, - ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави – захищати його.
6.Пояснення крилатих виразів. Учні спробують пояснити значення висловів відомих людей.
1. Світ належить оптимістам, песимісти — тільки глядачі. (Ф. Гізо)
2. Жити — це не означає дихати, це означає — діяти. (Ж.-Ж. Руссо)
3. Наше життя — це те, що ми думаємо про нього. (Марк Аврелій)
4. Ключ до життя — служіння людям. (Д. Джексон)
5. Найвища із книг — книга життя, яку не можна ні закрити, ні знову відкрити за своїм бажанням. (А. Ламартін)
6. Жити — означає не тільки задовольняти матеріальні запити організму, головне — розуміти свою людську необхідність. (Жуль Верн)
7. Підбиття підсумків. Рефлексія.
— Що з почутого сьогодні вам запам’яталось?
— Що ви взяли для себе із сьогоднішньої виховної години?
— Що сподобалось, що ні?
8. Підведення підсумків.
Вчитель: Життя неповторне й у кожного своє. Людина від природи має певні, притаманні тільки їй обдарування, вона наділена розумом, тому здатна творити свою долю, але для цього потрібно працювати над собою, формувати характер, волю, набувати хороші звички, різноманітні вміння і навички, вдосконалювати дух і тіло, мати активну життєву позицію. Життя є дар Божий. Ми повинні берегти цей дар, як святиню. Життя — це шанс кожного. Доля прихильна до тих, хто здатний триматися на плаву, навіть потрапляючи у вир. Мати Тереза, лауреат Нобелівської премії, громадянка світу в найвищому розумінні цього слова, залишила тим, хто вступає на життєвий шлях, духовний заповіт, у якому сказано:
Життя — це шанс. Скористайся ним.
Життя — це краса. Милуйся нею...
Життя — це мрія. Здійсни її.
Життя — це виклик. Прийми його.
Життя — це обов’язок. Виконай його.
Життя — це цінність. Цінуй його.
Життя — це любов. Насолоджуйся нею.
Життя — це тайна. Пізнай її.
Життя — це удача. Шукай цю мить.
Життя таке чудове. Не марнуй його.
Це твоє життя. Борони його.